Ομηρικά ταξίδια και θαλασσινά τραγούδια με παρουσίαση βιβλίου στο «Καλογεροπούλειο»
Εορταστική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Κυριακή, 15 Ιανουαρίου και ώρα 11.00 το πρωί, στο «Καλογεροπούλειο» Ίδρυμα Κορίνθου με Ομηρικά ταξίδια και θαλασσινά τραγούδια. Τραγούδια της θάλασσας από Μ. Μιχαλάκα, (βιολί-τραγούδ)ι, Γ. Ταυλά, (κιθάρα) και Σ. Χατζηαναγνώστου, (φλάουτο – ενορχήστρωση). Μυκηναϊκή λύρα, άρπα/επιγόνιον και κίθαρι θα παίξει ο Δ. Νόσσης. Θα προσφερθεί κρασί, κυκεώνας και αρχαία ελληνικά εδέσματα.
Παράλληλα θα λειτουργήσουν: Έκθεση αντιγράφων μυκηναϊκών εργαλείων ναυπηγικής (της Δρ Ε. Μαραγκουδάκη, αρχαιολόγου), μοντέλων αρχαίων ελληνικών κωπήλατων πλοίων (του Τ. Φώρτη, τεχνίτη του ξύλου) και ανακατασκευασμένων αρχαιοελληνικών εγχόρδων μουσικών οργάνων (του Δ. Νόσση, κατασκευαστή-μουσικού αρχαίων ελληνικών εγχόρδων).
Ακόμα, θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου της Δρ Δήμητρας Καμαρινού «ΝΗΕΣ ΠΟΝΤΟΠΟΡΟΙ. Ομηρικά πλοία, δεινοί πλόες και Ναυτική Αρχαιολογία» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Πεδίο». Στην παρουσίαση θα μιλήσουν η συγγραφέας, καθώς επίσης, η Γιώτα Κασίμη, αρχαιολόγος, Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Κορινθίας, ο Ι. Σόλαρης, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Φιλολόγων του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου, ο Χ. Γκοβότσος, μηχανολόγος μηχανικός Ε.Μ.Π., Διεπιστημονική Ομάδα Ναυτικής Αρχαιολογίας Ξυλοκάστρου και ο Δ. Αγγελόπουλος, Ομοσπονδία Οικολογικών Οργανώσεων Κορινθιακού Κόλπου
Ανάγνωση αποσπασμάτων βιβλίου θα αναλάβει η φιλόλογος Νάνσυ Τσαντήλα.
Το βιβλίο, καρπός υπερδεκαετούς έρευνας, ανοίγει, στην ουσία, μια θύρα ερμηνείας των μακραίωνων δράσεων του ελληνικού πολιτισμού, ήδη από τα προϊστορικά χρόνια, μέσα από την οποία αναδεικνύεται εναργέστερα ο χαρακτήρας του: καταδεικνύει ότι δεν τον χαρακτηρίζει μόνο το άγγιγμα της θάλασσας, αλλά ότι σημαντικές επιλογές και εκφράσεις του διαμορφώθηκαν μέσα από τη ναυτική διάστασή του.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
Κι αν έχουμε ταξιδέψει μαζί με τον Οδυσσέα πάνω στο καράβι του! Στη φαντασία μας, βέβαια, μόνο! Διότι η Μεσόγειος, μέχρι πρόσφατα, κρατούσε στον βυθό της, απρόσιτα για μας, τα ναυαγισμένα σκαριά. Ποια είναι όμως η ιστορική πραγματικότητα; Πώς να ήταν τα πλοία των Μυκηναίων και των ομηρικών ηρώων; Για ποιους λόγους ανοίγονταν «ἐπ᾽ εὐρέα νῶτα θαλάσσης» και ποιοι ήταν οι προορισμοί τους; Τι αναζητούσαν στα διαμεσογειακά ταξίδια τους και πώς αντιμετώπιζαν τις δυσκολίες στις θαλάσσιες ρότες; Πώς ήταν η ζωή εν πλω και πού αναζητούσαν ασφαλή αγκυροβόλια; Ποιοι λαοί συμπλέανε στα καταστρώματα των πλοίων και πώς αλληλεπιδρούσαν οι ναυτικοί και οι πολιτισμοί του Αιγαιακού κόσμου με αυτούς της Αιγύπτου, της Φοινίκης και της Κύπρου; Ποια ήταν τα μυστικά των ναυδόμων για την επιλογή της ξυλείας και ποια εργαλεία είχαν στη διάθεσή τους; Πώς ναυπηγούσανε καράβια χωρίς αρχικό σκελετό και χωρίς καρφιά;
Η έκδοση είναι μοναδική για την ελληνική βιβλιογραφία και καλύπτει ένα μεγάλο κενό στις γνώσεις μας για την αρχαία ελληνική ναυπηγική και ναυτική παράδοση από τη Μυκηναϊκή Εποχή και τους Ομηρικούς χρόνους. Η πρωτοτυπία του έργου, και σε σχέση με τη διεθνή βιβλιογραφία, έγκειται στο ότι με αφετηρία τη ναυπηγική ανάγνωση της «σχεδίας» του Οδυσσέα, αντιπαραβάλλονται οι αναφορές στα ομηρικά έπη σε πλοία και θαλασσινά ταξίδια με τις αρχαιολογικές πηγές: σκαριφήματα πλοίων σε αγγεία Μυκηναϊκής και Γεωμετρικής Εποχής, εικονογραφικά παράλληλα σκαφών όλων των ναυτικών πολιτισμών της ΝΑ Μεσογείου, ναυαγισμένα σκαριά σε όλη την έκταση της Μεσογείου σε διάστημα χιλίων χρόνων (14ο – 5ο αι. π.Χ.). Δυσεπίλυτα ερωτήματα, όπως ο ρόλος του υψηλού ακρόπλωρου και οι δυνατότητες όρτσα πλεύσης και πλοήγησης των σκαφών, απαντώνται μέσα από τεχνικές μελέτες και πειράματα. Χάρτες, σχέδια, φωτορεαλιστικές αναπαραστάσεις, φωτογραφίες υποβρύχιων ανασκαφών και μουσειακών αντικειμένων εμπλουτίζουν τη σύνθεση της εικόνας των πλοίων και της ζωής στα διαμεσογειακά ταξίδια. Η ενδελεχής ναυπηγική ανάγνωση και ερμηνεία της κατασκευής της «σχεδίας» του Οδυσσέα αποκαλύπτει ότι δεν πρόκειται για κατασκευή σχεδίας, αλλά ότι είναι ένας ακριβόλογος οδηγός για τις φάσεις ναυπήγησης ιστιοφόρου πλοίου της εποχής και μάλιστα με εξελιγμένη τεχνική σύνδεσης των σανίδων του κύτους του.
Προκειμένου να μυήσει τον αναγνώστη σε ένα σχετικά άγνωστό στο ευρύ κοινό θέμα, η συγγραφέας ανασυνθέσει το αντικείμενό της σε τρία επίπεδα. Το πρώτο είναι αυτό του πυρήνα της βραβευμένης από την Ακαδημία Αθηνών (2006) επιστημονικής έρευνάς της, ο οποίος παρουσιάζεται με εύληπτο και κατανοητό για το ευρύ κοινό τρόπο. Το δεύτερο επίπεδο, οι «Σταθμοί» της έρευνας, αφηγείται τις αναζητήσεις της «Διεπιστημονικής Ομάδας Ναυτικής Αρχαιολογίας του Ξυλοκάστρου», που είχε την τύχη να εκπονεί τη μελέτη για την κατασκευή μιας μυκηναϊκής εικοσόρου την εποχή που η Ναυτική Αρχαιολογία έθετε τα θεμέλιά της. Στο τρίτο επίπεδο, στις «Αντιστροφές» στο τέλος κάθε κεφαλαίου, η συγγραφέας, αναπλάθοντας το απτό υλικό των υποβρύχιων ανασκαφών, διηγείται τις περιπέτειες μιας Μυκηναίας σε μία ριψοκίνδυνη ναυτική αποστολή στις φημισμένες τότε πολιτείες της ΝΑ Μεσογείου.