Απόψεις

Φράγμα Ασωπού. Πανηγύρια πάνω στην ερημοποίηση

του Χαρ. Κασίμη

  • πρ. γεν. γραμ. Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
  • υποψήφιου Ευρωβουλευτή με τη «Νέα Αριστερά»

Για το αρδευτικό πρόβλημα της Κορινθίας και την απειλούμενη βιωσιμότητα της γεωργίας του νομού έχω γράψει πολλές φορές, με κύρια αναφορά στο έργο του Φράγματος του Ασωπού.

Επανέρχομαι, με αφορμή την φανταχτερή πρωταπριλιάτικη συνέντευξη τύπου, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χ. Σταϊκούρα, του υφυπουργού Ν. Ταχιάου, του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ν. Ταγαρά, του υφυπουργού Πολιτισμού Χ. Δήμα και του περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Δ. Πτωχού, για την υπογραφή με τον  ανάδοχο της σύμβασης για την μελέτη των αρδευτικών έργων φράγματος Ασωπού. Έχω επανειλημμένα αναφερθεί δημοσίως στην αδιαφορία, και έχω περιγράψει την κακοδιαχείριση του έργου από τις κυβερνήσεις της ΝΔ για σειρά ετών.

Έχω δώσει λεπτομέρειες της μακράς προσπάθειας για τη διάσωσή του και την επιτάχυνση της εκτέλεσής του, ως άμεσα εμπλεκόμενος Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μεταξύ 2015-2019. Δεν φανταζόμουν όμως ότι, για άλλη μια φορά, θα άκουγα την ηγεσία του υπουργείου και τους βουλευτές του νομού να «πανηγυρίζουν» για την αποτυχία τους. Δηλαδή την υπογραφή της σύμβασης για την μελέτη δύο χρόνια μετά την προκήρυξή της, με καθυστέρηση τριών ετών από την έγκρισή της το 2019, με υπερδιπλάσιο προϋπολογισμό (από 3 εκατ. στα 5,6 εκατ.), και το έργο κατασκευής του φράγματος «παγωμένο».

Διεκδικεί το έργο του Φράγματος του Ασωπού, όχι μόνο όλη η πολιτική ηγεσία της ΝΔ στο νομό, αλλά και άλλοι, όψιμοι διεκδικητές, με συχνές ανεύθυνες κι ατεκμηρίωτες αναφορές. Όμως, η πραγματικότητα είναι μία. Ο νομός διψά και η γεωργία καταστρέφεται. Αντί να κομπορρημονούν, λοιπόν, ας μας απαντήσουν στα ακόλουθα:

  1. Γιατί δεν ολοκληρώθηκε το έργο, όπως προβλεπόταν τον Δεκέμβριο του 2021 με την σύμβαση που παρέλαβαν, με εξασφαλισμένη την αρχική και την συμπληρωματική του χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους;
  2. Γιατί δόθηκε επιπλέον παράταση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2023, που και πάλι δεν εκπληρώθηκε, με τον ανάδοχο να διαπραγματεύεται επί έναν χρόνο τώρα, και να εξασφαλίζει νέα συμπληρωματική σύμβαση;
  3. Γιατί καθυστέρησε η προκήρυξη και η ανάθεση της μελέτης για πέντε (τρία+δύο) χρόνια και πώς αιτιολογείται ο διπλασιασμός του προϋπολογισμού της μελέτης των δικτύων;
  4. Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του αρδευτικού προβλήματος για τον αγροτικό κόσμο του νομού,  με αναμενόμενη διάρκεια εκπόνησης της μελέτης κοντά στα δύο χρόνια και την εκτέλεση του έργου των αρδευτικών δικτύων να εκτιμάται σε τρία έως τέσσερα έτη (εάν εξασφαλιστεί χωρίς προβλήματα η χρηματοδότησή του);
  5. Γιατί, η Κυβέρνηση και η Περιφέρεια Πελοποννήσου, δεν έχουν εξετάσει τα εναλλακτικά σενάρια αξιοποίησης του νερού του Φράγματος στο μεσοδιάστημα μέχρι την ολοκλήρωση του δικτύου, όπως έχει επανειλημμένα προταθεί;

Η Κυβέρνηση, η Περιφέρεια και οι αρμόδιοι φορείς, δεν έχουν άλλες επιλογές:

  • Μέχρι να ολοκληρωθεί το φράγμα του Ασωπού, η μόνη άμεση και πρόσφορη λύση συνδέεται με τον ΑΟΣΑΚ (Αρδευτικό Οργανισμό Στυμφαλίας Ασωπού Κορινθίας).
  • Η Περιφέρεια πρέπει να θέσει σε προτεραιότητα τον ΑΟΣΑΚ, ως οργανισμό αντιμετώπισης του επείγοντος προβλήματος άρδευσης της περιοχής.
  • Να εκπονήσει, με μορφή κατεπείγοντος, μελέτη εκσυγχρονισμού του δικτύου του.
  • Να χρηματοδοτήσει την ανάθεση του έργου και να ενισχύσει οικονομικά τον Οργανισμό.
  • Να εκσυγχρονίσει τον κανονισμό του ΑΟΣΑΚ με στόχο την ενιαία διαχείριση των υδατικών πόρων και την δίκαιη κατανομή των δικαιωμάτων άρδευσης, (με γνώμονα και τις σημερινές επικρατούσες συνθήκες λόγω κλιματικής αλλαγής, και το σκεπτικό της ίδρυσής του, που ήταν η συνένωση όλων των εκτελεστικών τοπικών επιτροπών (ΕΤΕ) σε έναν Οργανισμό, φορέα της ενιαίας διαχείρισης, ώστε να αποφεύγονται κοινωνικές εντάσεις μεταξύ των παραγωγών των περιοχών που δικαιούνται να αρδεύσουν τα κτήματά τους).

Αυτή ήταν και η εναλλακτική, μεταβατική πρόταση που είχε συζητηθεί με την Περιφέρεια Πελοποννήσου στα μέσα το 2019 σε σύσκεψη στο εργοτάξιο του Φράγματος με αφορμή επίσκεψη κλιμακίου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων. Αυτή ήταν και η πρόταση που προβλέπονταν και στην αρχική μελέτη του έργου με βάση την οποία κατέστη και επιλέξιμο για χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους. Εάν δεν γίνουν αυτά, η Κυβέρνηση και οι βουλευτές της στον νομό θα φέρουν ακέραια την ευθύνη για τον μαρασμό της γεωργίας της περιοχής μας.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο